31 mei 2022 deel 2. Van Nederland naar Denemarken

En dan is de boot volgeladen, 
hebben we afscheid genomen van familie en vrienden en zijn we klaar voor onze grote reis naar de Oostzee.

Ik vind het best lastig om mijn kinderen en kleinkinderen los te laten, maar wanneer ga je dan nog deze reizen doen?

Maandagavond varen we door de sluis van Stellendam en leggen we aan de steiger bij de vissershaven aan, om op tijd te vertrekken.



Dinsdag 5 mei

De wekker gaat om 4 uur en de buurman is al gereed om te vertrekken, dat is snel…

Wij maken ons ook klaar en om 04:30 gaan de trossen los. Op weg naar het donkere Slijkgat. De route is goed betond en de meeste tonnen zijn verlicht. Navionics geeft de route aan en we kunnen goed in het midden van de vaarroute blijven. Handig wel, want je vaart zo het ondiepe deel in.

Na een uurtje varen wordt het lichter en  kunnen we de omgeving goed zien.

Er is helaas geen wind en na het Slijkgat vervolgen we onze route op de motor. Het is inmiddels ook wat mistig geworden. We melden ons bij de Maasmonding en er zijn geen bijzonderheden. Het lijkt inderdaad rustig. Een grote tanker mindert vaart en schuift achter ons langs en we worden een keer opgeroepen door de sector die ons meldt dat er één schip voor ons langs gaat.

We hebben een goede oversteek.

Maar helaas nog steeds geen wind, dus op de motor gaan we verder; Hoek van Holland, Scheveningen, Katwijk, Noordwijk. Vlak bij Zandvoort worden we opgeroepen door een kabelleger die een koers vaart en daar niet van af kan wijken, of we naar bakboord willen, dat doen we en direct worden we opgeroepen door een visser, die daar zijn netten heeft uitgegooid; “hey zeiljachtje Rooie Gruts…als jij nou stuurboord houdt, dan zitten we mekaar niet in de weg”. We houden de koers van de kabellegger aan en na een beetje gemopper vaart de visser voor ons langs en gaat weer verder met vissen.

Dit allemaal in een hele kleine wereld want de mist is nog niet opgelost en de zee is spiegelglad en kalm.

Rond een uur of 2 trekt de wind iets aan en we zetten de kluiver naast de motor erbij, het scheelt 0,9 knopen snelheid. Door de wind trekt de mist op en het zonnetje breekt ook door en als we rond 16:10 de haven van IJmuiden oproepen en een mooie plek aan de langsteiger vinden kunnen we zeggen dat we een mooie eerste dag op zee hebben gehad.

’s Avonds trekt er binnen 5 minuten een zware dikke mist de haven binnen en legt een dikke laag over de schepen die er liggen.


Guppy 2 van Laura Dekker ligt ook in IJmuiden. We volgen haar zeilreizen met jongeren via filmpjes op Youtube.

6 mei

We gaan vroeg door de Zuidersluis van IJmuiden en zijn weer op zoet water. We varen rustig door het Noordzeekanaal en varen door een heel druk Amsterdam. Veel passagiersschepen leggen aan en het krioelt van de veerponten. Ook de beroepsvaart van en naar het Amsterdam-Rijnkanaal steken over op het punt waar wij naar de Oranjesluis willen, maar als we die hobbel ook eenmaal genomen hebben, varen we het Markermeer op.

Er is helaas nog steeds geen wind en dus motoren we alles. We gooien het anker uit aan de noordkant van Marken en beleven een rustige nacht.


7 en 8 mei

We varen/zeilen naar Enkhuizen en het waait een beetje en we zeilen met een snelheid van 7.4 knopen naar de Krabbersgatsluis van Enkhuizen. In de Compagnieshaven krijgen we een plekje in een box, maar omdat we twee dagen willen blijven verplaatsen we de dag erna naar een andere plek.

Marjolijn en Peter komen nog even aan boord en samen eten we een hapje in een plaatselijk strandpaviljoen, we vieren dat we 50 jaar zussen zijn. Bijzonder!


9 mei

Plan is om naar Kornwerderzand te varen en daar voor anker te gaan. Er is helaas weinig wind en die staat ook nog niet in de richting die we graag hebben. Misschien moeten we niet de wind maar de bestemming willen wijzigen?

Dat doen we nog niet en dus motoren/zeilen/motoren/zeilen we naar het noorden. De zon doet flink zijn best en de boot raakt bedekt met miljoenen vliegen/muggen…

Ik haak onderweg een mandje van macramétouw, leuk om te doen en snel klaar.

We zetten de stuurautomaat aan en we varen rustig naar Kornwerderzand en gooien daar het anker uit.

10 mei

De voorspellingen voor de komende dagen geven aan dat er veel wind komt, dus halen we het anker op en varen we naar de gemeentehaven van Makkum. We vinden een mooi rustig plekje aan de steiger vlak bij het dorp.


11/12/13 mei

Van Makkum varen we naar Harlingen. Leuk om weer over de Waddenzee te varen en we zien zeehondjes op de drooggevallen plaat!
We zijn vroeg in Harlingen dus er is plaats genoeg, maar de havenmeester verwacht grote drukte in verband met de HT race (Harlingen-Terschelling). En druk wordt het, er komen twee schepen aan ons liggen, in pakketjes van 3 of 4 is de haven echt vol!

In Harlingen weigert de elektrakabel dienst. Robert fietst naar Gamma om spullen voor reparatie te kopen, maar dat werkt helaas niet. We hebben gelukkig nog een reservekabel, die doet het wel. We blijven een paar dagen om de wind uit te zitten in Harlingen en verkennen de omgeving te voet of per fiets



Met de fiets komen we in Franeker; er wordt een festival verwacht en er is een prachtige tentoonstelling in een kerk. Indruk maakt de grote wereldbol, Gaia, die een prominente plek in het midden heeft gekregen en ronddraait. Prachtig!



Mooie spreuk boven een deur in Harlingen.

14 mei

We gaan richting Vlieland. Het lijkt erop dat er goede wind naar Duitsland is de komende dagen, dus alhoewel we nu geen wind hebben en we dus vooral weer op de motor moeten, besluiten we toch te gaan, zodat we daar alvast liggen, mocht de voorspelde wind ook komen.

We varen 4 uur op de motor en ik vaar de haven van Vlieland binnen; geen kunst nu er geen wind staat, maar toch!

Drukte op de Waddenzee richting Vlieland, Terschelling.

Plekje in de haven van Vlieland

Mooie ondergaande zon met een prachtig schip op de voorgrond.

⚓⚓⚓

Patrick gaf ons de tip om de diesel uit de jerrycan te hevelen! Best tip ever! Dank je Patrick!

15 mei

Er staat te veel wind voor ons dus fietsen we een mooie route over het eiland.

16/17 mei

We gaan richting Norderney, zo’n 80 mijl varen, dus een nachtje door. Er staat voldoende wind en we gaan ervoor en om 09:45 uur (met hoogwater Vlieland) gaan de trossen los.

Het loopt natuurlijk anders dan we hadden gedacht. De wind komt uit de zuidwestelijke hoek en daar kan Grütze toch niet veel mee; we zijn bang dat we een klapgijp krijgen en op een gegeven moment hebben we de zeilen binnen gehaald, de stuurautomaat doet het helaas niet, we zouden de nieuwe windpilot kunnen gebruiken, maar met wind van achteren is ook dat geen optie, bovendien hebben we er nog te weinig ervaring mee. Maar we gaan ook niet terug!

We sturen en slapen om en om een uurtje, dat geeft de meeste rust. Het is gelukkig mooi helder, er is een volle maan.

 ’s Morgens varen we door de beruchte Schluchter, net zo ondiep op bepaalde plekken als bij het Slijkgat, maar wij hebben steeds voldoende water onder de kiel en om 11:00 uur leggen we in Norderney aan. Trots dat we het samen zo goed hebben gedaan.

18/19 mei

We blijven een dag extra op Norderney en fietsen een rondje eiland. Eind van de ochtend komen we in het dorp op een plek waar een concert in de openlucht gegeven wordt.

Wauw wat een lekker sfeertje hangt er. ’s Middags geeft hij nog een concert, dus dan zijn we weer present.

We kijken en rekenen wanneer we verder kunnen naar Cuxhaven. Maar de wind is een spelbreker. We zijn eigenlijk klaar voor om gedurende de nacht naar Cuxhaven te varen, maar met gesprekken met mede zeilers doet ons besluiten nog even af te wachten, er worden onweersbuien met windstoten van windkracht 8 á 9 verwacht. Geen lekker vooruitzicht, dus we blijven liggen.



20 mei

De dag erna is de wind ook wel redelijk goed, maar komt weer uit een verkeerde hoek; blijven liggen of gaan we toch verder. We moeten een bepaalde snelheid halen om op tijd bij de vloedstroom de Elbe op te halen. We rekenen en rekenen en we denken dat we het moeten kunnen halen. De wekker staat op 6 uur, maar omdat er al een aantal schepen eerder vertrekken, gaan wij ook eerder.

Het helpt ons niet; de wind blijft uit en wederom doet de motor het meeste werk vandaag. De snelheid van de motor is veel lager dan de snelheid met zeilen en dus halen we de stroom naar de Elbe niet, we hebben inmiddels ook wind tegen, dus besluiten we de koers te verleggen en richting Helgoland te varen.


Dan doet Grütze wel weer wat ze kan, met drie zeilen op halen we ruim 7 en soms 8 knopen snelheid en we stuiven de laatste 17 mijl naar Helgoland! Wat een verademing, even doen wat met een zeilboot het fijnste is: zeilen! Inmiddels komt de regen met bakken uit de hemel en drijfnat leggen we Grütze aan een ander schip vast. Dat is gebruikelijk in deze haven, je ligt in pakketjes van soms wel 20 schepen dik, hebben we gehoord.


21 mei

We wandelen naar de kolonie Jan van Genten die hier op de klippen broedt! Wat indrukwekkend! De vogels zijn vrijwel tam en leggen hun eieren op nog geen halve meter afstand van het pad waar dagelijks vele mensen deze prachtige vogels komen bewonderen. 




We maken het rondje om het eiland af en komen terecht in het dorpje waar ook enkele winkels zijn. Dagelijks komen hier veerponten vanuit Cuxhaven en het is dan ook erg druk met dagjesmensen die tax free komen inkopen. Helgoland is een groen eiland, met veel bloemen en mooi gekleurde huizen. 

Als het water zakt langs de staalwand van de haven ontstaan er mooie natuurlijke zengeluidjes.
We hebben absoluut genoten van ons onverwachte verblijf hier.

💗💗💗

22 mei

We plannen onze tochten en hopen de windvrije en stormachtige dagen te vermijden. Vandaag is een windvrije dag en toch motoren vanwege een stormwaarschuwing op Helgoland voor de komende dagen, naar Cuxhaven.  

Er zijn veel golven en de deining is behoorlijk, dus we proberen het wel even met de zeilen maar het is niet prettig. We hebben lange tijd stroom tegen, maar we zijn op tijd bij de Elbe en met stroom mee komen we bij Cuxhaven aan. Het is zonnig en warm en we genieten volop ook al motoren we wederom de hele weg; hadden we niet beter een motorboot kunnen kopen? 

Jij bepaalt niet je bestemming, dat doet de wind; maar als je toch ergens naar toe wil?

Afscheid van Helgoland, een bijzonder klein eiland in de Noordzee.



23 mei

We liggen een dag extra in Cuxhaven vanwege teveel wind. We luieren een beetje en doen wat boodschappen. We maken kennis met de bemanning van Gerant, zijn hebben hun schip in onze haven in Hellevoetsluis liggen en wonen toevalligerwijs ook in Puttershoek, om het plaatje compleet te maken; haar moeder heeft jaren naast Robert gewoond, de wereld is maar klein!

24 mei

Om 7 uur gaan de trossen los en varen we met stroom mee naar het sluizencomplex van Brunsbüttel. We wachten 3 kwartier voor we de sluis in mogen, na de sluis varen we naar het haventje. Daar lunchen we, maar omdat we er al vroeg zijn, rond 12:00 uur besluiten we om verder te varen naar het Gieselaukanaal.

Samen met de Gerant in de sluis.

Overnachten bij de sluis van het Gieselaukanaal, wat een weldadige rust.

25/26 mei.



We varen verder naar Rensburg. Daar ontmoeten we Gisela en Axel, de oude eigenaren van Grutze. We hebben een paar fijne uurtjes samen en krijgen nog enkele tips en antwoorden op onze vragen.
Fijn om ze nog even te ontmoeten.

We blijven een nachtje extra in Rendsburg en wandelen naar de zwevende veerpont die onder de spoorbrug bij Rendsburg hangt.


27/28 mei
we gaan weer vroeg op pad richting de sluizen van Kiel.
Er is veel wind, regen  en hagel voorspeld, maar dat blijkt er nog niet te zijn als wij op het kanaal varen.
We dobberen een uurtje voor de sluis en samen met een supercontainerschip mogen we naar binnen. Er is nu wel veel wind, maar het lukt ons goed om Grutze aan het laag liggende ponton vast te leggen.
Als we de sluis uitvaren staan er windvlagen van 30 knopen...best veel.

Later die middag kwam een zeilboot langszij met een naar verhaal over de sluis; een van hun bemanningsleden is uitgegleden op het gladde ponton en is met zijn hoofd tegen de sluismuur terecht gekomen. De sluiswachters reageerden heel snel en hij is uit de sluis gehaald en naar een ziekenhuis vervoerd. We hebben niet gehoord hoe het is afgelopen maar de bemanning was zeer aangeslagen.
Het blijft moeilijk aanleggen zo laag en glad op de beweegbare pontons van de sluis, zeker met de wind die er was..
😕
Na de sluis leggen we aan bij een steiger in aanbouw en ontmoeten daar een mede zeiler. Hij vraagt wat onze bestemming is en als we vertellen dat we naar de oostkant van Zweden willen, komt hij even later met een handvol boeken onze kant op. We krijgen ze en hij wil er niks voor hebben. Dat vind ik toch niet zo'n goed plan, dus ik maak een kaartje en plunder de voorraadkast. Hij is er blij verrast mee en wij zijn blij met de boeken!


💙
We blijven een dag extra in Kiel en fietsen naar de oude stad. we nemen de pont die vlak voor de sluis van Kiel Holtenau gratis heen en weer vaart.
We bezoeken de oude stad, maar het is niet zo fijn, dus fietsen we weer richting Grutze. Onderweg komen we op de boulevard een leuk tentje tegen en daar drinken we koffie en zitten we knus in een leuk strandbankje.
 Het is een koude dag vandaag.
Leuk om zelf ook zo'n bankje in de tuin te hebben!


29 mei
We vertrekken naar Bagenkop in Denemarken, de wind lijkt gunstig en wie weet kunnen we weer eens lekker zeilen...
Niet dus...
de eerste mijlen lukt het nog wel, maar dan draait de wind en motoren we naar Bagenkop.
Afscheid van Duitsland, op naar Denemarken!

Op weg naar Bagenkop.
Bij Bagenkop gooien we rond 17:00 uur het anker uit en we liggen er heerlijk totdat de wind flink aantrekt en ik het niet meer naar mijn zin heb. We halen rond 19:00 uur het anker op en gaan op zoek naar een plekje in de overvolle haven. We leggen Grutze aan een damwand bij de vissershaven.

30/31 mei
Het is regenachtig en er staat veel wind maar we hebben goed geslapen.
We staan weer vroeg op want we hebben een lange dag voor de boeg. We willen Gedser halen vandaag. Met de voorspelde wind zou dat in een uur of 10 varen kunnen.
En wind is er, met drie zeilen jagen we Grutze over de golven totdat we via de marifoon worden opgeroepen door een guardship. 
Of we in de gaten hebben dat we in de buurt van een tunnelcomplex in aanbouw zijn, wat onze bestemming is en of we de koers willen verleggen. Op mijn vraag welke suggestie hij heeft, ik dacht dat we een goede oversteek plek hadden gevonden, geeft hij aan dat hij voor ons gaat varen en dat we hem kunnen volgen.
Prima, dus halen we de kluiver binnen, doen we het grootzeil naar de andere kant en varen we braaf achter de beste man aan.

Hij brengt ons via de oversteekplaats naar de andere kant en bedankt ons voor de medewerking. 
(onderweg komen we Vox Amalia tegen, het schip waar Milan op gevaren heeft)

Daarna was het lastig zeilen naar ons doel Gedser; de wind kwam pal van achteren en een klapgijp ligt weer op de loer. 
We hebben Grutze na 12 uur varen in regen en harde wind vastgelegd in de gemoedelijke haven van Gedser.
31 mei
We blijven een dag extra in Gedser, we wandelen naar het meest zuidelijke punt van Denemarken en genieten van de zon, de prachtige natuur en 


Het meest zuidelijke punt van Denemarken, Gedser odde.
⚓⚓⚓
Dit is een kleine impressie van onze eerste maand op het water. 
De stuurautomaat werkt helaas niet, dus sturen alles op de hand.
We zeilden minder dan we hadden gehoopt, maar genieten van alle mooie mensen, gesprekken en plekjes die we tot nu hebben mogen bezoeken.

Fijn dat je meeleest.
Warme groet,
Robert en Noor





































 


Reacties

  1. Zojuist jullie verslag over de maand mei gelezen. Hoewel de wind niet helemaal meewerkte vind ik jullie reis jaloers makend. Ik ga dit absoluut volgen.
    Blijf jullie belevenissen via dit blog melden zodat ik het ook een beetje kan meebeleven.
    Fair winds and calm seas.
    Groeten,
    Ruud van der Welle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Ruud! We blijven met zekere regelmaat onze belevenissen bijhouden op dit weblog. Leuk dat je 'meereist'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor je reactie op mijn blog. Heb net dit verslag gelezen van jullie eerste maand, heel erg leuk. Ga het verder volgen, en ben benieuwd tot waar jullie in Zweden komen. Behouden vaart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie en je wens! Fijn dat je een stukje meereist⛵

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Voorbereidingen voor onze reis naar Scandinavië

Deel 2. Van Brunsbuttel tot Kungso in Zweden.