31 mei 2022 deel 2. Van Nederland naar Denemarken
Maandagavond varen we door de sluis van Stellendam en leggen we aan de steiger bij de vissershaven aan, om op tijd te vertrekken.
De wekker gaat om 4 uur en de buurman is al gereed om te vertrekken, dat is snel…
Wij maken ons ook klaar en om 04:30 gaan de trossen los. Op weg naar het donkere Slijkgat. De route is goed betond en de meeste tonnen zijn verlicht. Navionics geeft de route aan en we kunnen goed in het midden van de vaarroute blijven. Handig wel, want je vaart zo het ondiepe deel in.
Na een uurtje varen wordt het lichter en kunnen we de omgeving goed zien.
Er is helaas geen wind en na het Slijkgat vervolgen we onze route op de motor. Het is inmiddels ook wat mistig geworden. We melden ons bij de Maasmonding en er zijn geen bijzonderheden. Het lijkt inderdaad rustig. Een grote tanker mindert vaart en schuift achter ons langs en we worden een keer opgeroepen door de sector die ons meldt dat er één schip voor ons langs gaat.
We hebben een goede oversteek.
Maar helaas nog steeds geen wind, dus op de motor gaan we verder; Hoek van Holland, Scheveningen, Katwijk, Noordwijk. Vlak bij Zandvoort worden we opgeroepen door een kabelleger die een koers vaart en daar niet van af kan wijken, of we naar bakboord willen, dat doen we en direct worden we opgeroepen door een visser, die daar zijn netten heeft uitgegooid; “hey zeiljachtje Rooie Gruts…als jij nou stuurboord houdt, dan zitten we mekaar niet in de weg”. We houden de koers van de kabellegger aan en na een beetje gemopper vaart de visser voor ons langs en gaat weer verder met vissen.
Dit allemaal in een hele kleine wereld want de mist is nog niet opgelost en de zee is spiegelglad en kalm.
Rond een uur of 2 trekt de wind iets aan en we zetten de kluiver naast de motor erbij, het scheelt 0,9 knopen snelheid. Door de wind trekt de mist op en het zonnetje breekt ook door en als we rond 16:10 de haven van IJmuiden oproepen en een mooie plek aan de langsteiger vinden kunnen we zeggen dat we een mooie eerste dag op zee hebben gehad.
’s Avonds trekt er binnen 5 minuten een zware dikke mist de haven binnen en legt een dikke laag over de schepen die er liggen.
We gaan vroeg door de Zuidersluis van IJmuiden en zijn weer op zoet water. We varen rustig door het Noordzeekanaal en varen door een heel druk Amsterdam. Veel passagiersschepen leggen aan en het krioelt van de veerponten. Ook de beroepsvaart van en naar het Amsterdam-Rijnkanaal steken over op het punt waar wij naar de Oranjesluis willen, maar als we die hobbel ook eenmaal genomen hebben, varen we het Markermeer op.
Er is helaas nog steeds geen wind en dus motoren we alles. We gooien het anker uit aan de noordkant van Marken en beleven een rustige nacht.
7 en 8 mei
We varen/zeilen naar Enkhuizen en het waait een beetje en we zeilen met een snelheid van 7.4 knopen naar de Krabbersgatsluis van Enkhuizen. In de Compagnieshaven krijgen we een plekje in een box, maar omdat we twee dagen willen blijven verplaatsen we de dag erna naar een andere plek.
Marjolijn en Peter komen nog even aan boord en samen eten we een hapje in een plaatselijk strandpaviljoen, we vieren dat we 50 jaar zussen zijn. Bijzonder!
9 mei
Plan is om naar Kornwerderzand te varen en daar voor anker te gaan. Er is helaas weinig wind en die staat ook nog niet in de richting die we graag hebben. Misschien moeten we niet de wind maar de bestemming willen wijzigen?
Dat doen we nog niet en dus motoren/zeilen/motoren/zeilen we naar het noorden. De zon doet flink zijn best en de boot raakt bedekt met miljoenen vliegen/muggen…
Ik haak onderweg een mandje van macramétouw, leuk om te doen en snel klaar.
We zetten de stuurautomaat aan en we varen rustig naar Kornwerderzand en gooien daar het anker uit.
De voorspellingen voor de komende dagen geven aan dat er veel wind komt, dus halen we het anker op en varen we naar de gemeentehaven van Makkum. We vinden een mooi rustig plekje aan de steiger vlak bij het dorp.
11/12/13 mei
Van Makkum varen we naar Harlingen. Leuk om weer over de Waddenzee te varen en we zien zeehondjes op de drooggevallen plaat!
We zijn vroeg in Harlingen dus er is plaats genoeg, maar de havenmeester verwacht grote drukte in verband met de HT race (Harlingen-Terschelling). En druk wordt het, er komen twee schepen aan ons liggen, in pakketjes van 3 of 4 is de haven echt vol!
In Harlingen weigert de elektrakabel dienst. Robert fietst naar Gamma om spullen voor reparatie te kopen, maar dat werkt helaas niet. We hebben gelukkig nog een reservekabel, die doet het wel. We blijven een paar dagen om de wind uit te zitten in Harlingen en verkennen de omgeving te voet of per fiets
14 mei
We gaan richting Vlieland. Het lijkt erop dat er goede wind naar Duitsland is de komende dagen, dus alhoewel we nu geen wind hebben en we dus vooral weer op de motor moeten, besluiten we toch te gaan, zodat we daar alvast liggen, mocht de voorspelde wind ook komen.
We varen 4 uur op de motor en ik vaar de haven van Vlieland binnen; geen kunst nu er geen wind staat, maar toch!
Er staat te veel wind voor ons dus fietsen we een mooie route over het eiland.
16/17 mei
We gaan richting Norderney, zo’n 80 mijl varen, dus een nachtje door. Er staat voldoende wind en we gaan ervoor en om 09:45 uur (met hoogwater Vlieland) gaan de trossen los.
Het loopt natuurlijk anders dan we hadden gedacht. De wind komt uit de zuidwestelijke hoek en daar kan Grütze toch niet veel mee; we zijn bang dat we een klapgijp krijgen en op een gegeven moment hebben we de zeilen binnen gehaald, de stuurautomaat doet het helaas niet, we zouden de nieuwe windpilot kunnen gebruiken, maar met wind van achteren is ook dat geen optie, bovendien hebben we er nog te weinig ervaring mee. Maar we gaan ook niet terug!
18/19 mei
We blijven een dag extra op Norderney en fietsen een rondje eiland. Eind van de ochtend komen we in het dorp op een plek waar een concert in de openlucht gegeven wordt.
Wauw wat een lekker sfeertje hangt er. ’s Middags geeft hij nog een concert, dus dan zijn we weer present.
We kijken en rekenen wanneer we verder kunnen naar Cuxhaven. Maar de wind is een spelbreker. We zijn eigenlijk klaar voor om gedurende de nacht naar Cuxhaven te varen, maar met gesprekken met mede zeilers doet ons besluiten nog even af te wachten, er worden onweersbuien met windstoten van windkracht 8 á 9 verwacht. Geen lekker vooruitzicht, dus we blijven liggen.
De dag erna is de wind ook wel redelijk goed, maar komt weer uit een verkeerde hoek; blijven liggen of gaan we toch verder. We moeten een bepaalde snelheid halen om op tijd bij de vloedstroom de Elbe op te halen. We rekenen en rekenen en we denken dat we het moeten kunnen halen. De wekker staat op 6 uur, maar omdat er al een aantal schepen eerder vertrekken, gaan wij ook eerder.
Het helpt ons niet; de wind blijft uit en wederom doet de motor het meeste werk vandaag. De snelheid van de motor is veel lager dan de snelheid met zeilen en dus halen we de stroom naar de Elbe niet, we hebben inmiddels ook wind tegen, dus besluiten we de koers te verleggen en richting Helgoland te varen.
21 mei
We wandelen naar de kolonie Jan van Genten die hier op de klippen broedt! Wat indrukwekkend! De vogels zijn vrijwel tam en leggen hun eieren op nog geen halve meter afstand van het pad waar dagelijks vele mensen deze prachtige vogels komen bewonderen.
Als het water zakt langs de staalwand van de haven ontstaan er mooie natuurlijke zengeluidjes.
We plannen onze tochten en hopen de windvrije en stormachtige dagen te vermijden. Vandaag is een windvrije dag en toch motoren vanwege een stormwaarschuwing op Helgoland voor de komende dagen, naar Cuxhaven.
Er zijn veel golven en de deining is behoorlijk, dus we proberen het wel even met de zeilen maar het is niet prettig. We hebben lange tijd stroom tegen, maar we zijn op tijd bij de Elbe en met stroom mee komen we bij Cuxhaven aan. Het is zonnig en warm en we genieten volop ook al motoren we wederom de hele weg; hadden we niet beter een motorboot kunnen kopen?
Jij bepaalt niet je bestemming, dat doet de wind; maar als je toch ergens naar toe wil?
We liggen een dag extra in Cuxhaven vanwege teveel wind. We luieren een beetje en doen wat boodschappen. We maken kennis met de bemanning van Gerant, zijn hebben hun schip in onze haven in Hellevoetsluis liggen en wonen toevalligerwijs ook in Puttershoek, om het plaatje compleet te maken; haar moeder heeft jaren naast Robert gewoond, de wereld is maar klein!
24 mei
Om 7 uur gaan de trossen los en varen we met stroom mee naar het sluizencomplex van Brunsbüttel. We wachten 3 kwartier voor we de sluis in mogen, na de sluis varen we naar het haventje. Daar lunchen we, maar omdat we er al vroeg zijn, rond 12:00 uur besluiten we om verder te varen naar het Gieselaukanaal.
Fijn dat je meeleest.
Zojuist jullie verslag over de maand mei gelezen. Hoewel de wind niet helemaal meewerkte vind ik jullie reis jaloers makend. Ik ga dit absoluut volgen.
BeantwoordenVerwijderenBlijf jullie belevenissen via dit blog melden zodat ik het ook een beetje kan meebeleven.
Fair winds and calm seas.
Groeten,
Ruud van der Welle
Dank je Ruud! We blijven met zekere regelmaat onze belevenissen bijhouden op dit weblog. Leuk dat je 'meereist'.
BeantwoordenVerwijderenDank je wel voor je reactie op mijn blog. Heb net dit verslag gelezen van jullie eerste maand, heel erg leuk. Ga het verder volgen, en ben benieuwd tot waar jullie in Zweden komen. Behouden vaart.
BeantwoordenVerwijderenDank voor je reactie en je wens! Fijn dat je een stukje meereist⛵
Verwijderen