Deel 1. Van Hellevoetsluis tot Brunsbuttel.

Daar gaan we!

Via dit weblog ga ik, als ik voldoende internet heb, onze reis naar Scandinavië in dagboekvorm beschrijven. Ik wens je veel leesplezier!

4 juli We zeilen van Hellevoetsluis naar Scheveningen. Om 6 uur gaat de wekker en binnen een half uur zijn we op pad. Het eerste deel door het Slijkgat is even spannend omdat er veel berichten zijn over ondieptes en het vastlopen van zeilschepen. We zijn er halverwege hoogwater en hebben voldoende water onder de kiel, dus dat is gelukkig geen probleem!

De volgende uitdaging is het oversteken van de Maasmonding bij Rotterdam. Altijd een druk bevaren gebied, er komen veel zeeschepen de Rotterdamse haven in en uit. Ook hier kunnen we goed oversteken. Na een paar uur varen komen we aan in de haven van Scheveningen. 

Hetty, Bart en Milan komen nog even een kopje koffie doen, we genieten nog even van het samenzijn en dan gaan we echt op pad!

5 juli zeilen we van Scheveningen naar IJmuiden. Het wordt een bonkige trip en er is een ware Soap rond de Hartendief een Belgisch zeilschip dat ruim anderhalf uur lang werd opgeroepen door kustwacht en andere instanties. Hij gaf geen respons maar is door een verboden gebied gevaren. Later hoorden van andere zeilers dat hem een fikse boete te wachten staat. In Harlingen hebben we hem nog even gezien, we hebben onze mond maar gehouden.

In IJmuiden blijven we een dag extra vanwege harde wind op zee. We verkennen IJmuiden en blijven verder rond de Grutze.

6 juli. Van IJmuiden naar Marken. Omdat het we zien dat de windrichting de we nodig hebben richting Den Helder niet optimaal is, besluiten we om de dag erna via het Noordzeekanaal richting IJsselmeer te varen. Het Noordzeekanaal is ook drukbevaren en we motoren de hele dag totdat we in het Markermeer tegenover Marken het  anker uitgooien. Een unieke plek en het is mooi rustig weer. Robert besluit de zijkant van de boot te gaan poetsen en hij hijst zichzelf in het harnas en swingt de boot af. De sfeer zit er goed in!

7 juli. Van Marken naar Kornwerderzand. Het windje is goed dus zeilen van we van Marken naar Kornwerderzand. Er ligt een prachtige ankerplek naast de sluis die ons naar de Waddenzee brengt. We gaan er weer heerlijk rustig voor anker. We zijn blij dat we een goed anker hebben aangeschaft en genieten van de vrijheid die dat biedt.

8 juli, Van Kornwerderzand naar Harlingen. We zijn helaas net te laat om door de sluis te gaan. Iets voor 7 uur waren we er, maar de deuren waren al dicht. We moeten in verband met de spits op de Afsluitdijk wachten tot 9 uur. Het wordt steeds drukker met andere schepen en rond kwart voor negen besluit de sluiswachter dat de recreatievaart door de andere sluis moet, iedereen gaat los en wij, die als eerste klaar lagen bij de sluis, komen nu als een van de laatsten aan, gelukkig past het allemaal en gaat er een hele stroom boten richting Harlingen.

De meesten slaan bakboord af naar Vlieland, maar wij willen Harlingen nog even bekijken. In Harlingen liggen we aan een kademuur in de Zuiderhaven en ervaren we een hoogteverschil van bijna twee meter.
We leggen lange lijnen uit en beschermen de boot met fenders en planken om beschadigingen te voorkomen. ´s avonds krijgen we andere zeilers als buurtjes en we inspireren ze om volgend jaar ook voor langere tijd op pad te gaan. Voordat ze vertrekken bedanken ze ons nog voor dat inzicht. Mooie momenten!

Op 9 juli blijven we nog een dag in Harlingen. We maken een wandeling door het mooie stadje. De authentieke straatjes, de mooie oude platbodems en andere oude schepen, de prachtige bloemen en eigenlijk de hele sfeer spreekt ons enorm aan. Fijn om hier een dag extra te blijven.

10 juli, met stroom mee naar Vlieland, We gaan voor het eerst over de Waddenzee, een mooi avontuur en een prachtige zeiltocht, met knopen mee halen we hoge snelheden. Op het drukke Vlieland krijgen we een plekje aan een volle steiger. Dat gaat niet zomaar+ er is weinig ruimte om te draaien en we moeten achteruit de box in...het valt niet mee om te draaien met Grutze, maar Robert heeft de boot goed onder controle.

11 juli. van Vlieland naar Norderney. Om 16.00 uur is de stroming gunstig om uit het zeegat bij Vlieland te vertrekken, Het is zo´n 80 mijl varen en het wordt onze eerste nachttocht. Helaas staat de wind nog niet echt gunstig dus moeten we laveren en maken we uiteindelijk deze dag 104 mijl. We gaan de nacht rustig in, maar als de zon onder is ontstaat er een dikke vette mist op zee.
Gelukkig hebben we goede apparatuur aan boord en kunnen we goed zien welke schepen in de buurt varen. Het is vermoeiend en we staan om de buurt achter het roer, de stuurautomaat werkt helaas niet optimaal, dus moeten we bijna alles op de hand doen en dat lukt goed. Vlak bij Borkum Riff, een groot windmolenpark, trekt de mist op en zien we de hoeveelheid vissersschepen die in de buurt varen. Vanaf dat moment durven we ook om de beurt even een half uurtje onze ogen te sluiten en een beetje bij te slapen. Vlak voor Norderney ontstaat er weer mist en met de Navionics in de hand en de ogen turend naar betonning zijn we aangekomen. Trots op onze eerste nachttocht op zee.

In Norderney horen we dat er de dag erna een goede wind is naar Cuxhaven en dus staan we weer vroeg paraat om de goede wind en stroming te pakken op de Elbe.

12 juli. van Norderney naar Cuxhaven. Half 6 starten we de motor en de buurman komt uit zijn bed om zijn boot te verplaatsen zodat we weg kunnen. De route naar Dovetief verloopt snel al we hebben als snel een goede wind om naar het oosten te zeilen. De oversteek bij Jade Weser verloopt ook soepeltjes en al snel varen we flink aan de wind richting Cuxhaven. We hebben nog een staartje van de stroom mee en dat is gunstig om de Elbe op de gaan. In Cuxhaven vinden we een mooie vrije box. Ineens gaat het snel op deze trip naar Noorwegen.  De beruchte Duitsche Bocht werkt ook deze keer met ons mee.

We hebben overwogen om via Helgoland en de westkust van Denemarken te varen, maar de windrichting is niet goed genoeg en we durven de grote afstanden met de weervoorspellingen eigenlijk nog niet goed aan. We kiezen voor de lange weg.

13 juli. van Cuxhaven naar Brunsbuttel. Het is ongeveer 18 mijl naar Brunsbuttel dus wachten we de goede stroomrichting af en vertrekken. Vaak is er een lange wachttijd voor de sluis naar het Kielerkanaal, maar wij hebben geluk, de sluis staat open en de jachten varen naar binnen. Robert laat de de motor sneller lopen en ik roep de sluiswachter op of we mee kunnen en dat is het geval, we varen zo de sluis in en voor we het weten liggen we in de kleine haven van Brunsbuttel.

Fijn dat je meeleest!

Warme groet,
Robert en Noor











Reacties

  1. Mooi verslag van jullie vaartocht, ik/wij beleven zo een stukje mee.Grt Jaap en Rika.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Voorbereidingen voor onze reis naar Scandinavië

Deel 2. Van Brunsbuttel tot Kungso in Zweden.

31 mei 2022 deel 2. Van Nederland naar Denemarken