Deel 4. Via de Zweedse scheren naar Noorwegen.

Marstrand.

Na 5 dagen schuilen voor de harde wind verlaten we Marstrand en zetten koers naar een ankerplek in de buurt van Lysekil. We zoeken van te voren een aantal ankerplaatsen op en besluiten terplekke of het voldoet aan wat we willen en kunnen.

Na de storm van de afgelopen dagen is er veel deining op zee, bovendien zeilen we scherp aan de wind om verder naar het noorden te zeilen. Niet heel comfortabel, maar we zijn weer onderweg!
Na zo´n 25 mijl zeilen gaan we op zoek naar een fijne ankerplek voor de nacht. We zouden het leuk vinden om eens te ankeren aan een rots zoals dat hier in Zweden veel gedaan wordt, maar omdat het erg druk is valt dat nog niet mee en uiteindelijk gooien we het anker uit in een rustige baai tegenover Lysekil.
De stilte is er oorverdovend op het gekrijs van meeuwen en reigers na en we genieten van een rustige nacht.
💚💚💚
Muffins bakken in de omniapan, wat een uitvinding!

Mijn sneakersokken.
Af en toe een naaldje breien maakt een paar sokken in een paar weken.
💚💚💚
De dag erna zetten we koers naar een ankerplaats in de buurt van Hamburgsund.
We hebben vandaag heel weinig wind en we varen op de stuurautomaat en alleen de fok. Er zijn hier plaatsen aan en bij de rotsen om de nacht door te brengen en het is er dan ook behoorlijk druk.

We vinden geen plek en als we voor de tweede keer langs een groepje boten varen die al met de punt aan de rots liggen worden we geroepen om tussen hen aan te leggen.
Ik geef aan dat we dat graag willen maar dat het onze eerste keer is dat we op deze manier gaan aanleggen en dat we dan graag hulp willen. Dat is absoluut geen probleem en met hulp leggen voor het eerst aan met de neus aan de rots. Het is spannend om recht op de rots af te varen.
We zijn wel vergeten om eerst het hek (achter)anker uit te gooien en Robert doet dat achteraf alsnog nadat we de sup hebben opgepompt.
Met een groepje schepen aan de rots. Er zijn stalen pinnen in de rots aangebracht en daar beleg je de lijnen aan.

Het is een prachtig eiland en we genieten van de prachtige omgeving💖
's Avonds worden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang:
de rotsen lijken in brand te staan en kleuren goud...wat een cadeautjes vandaag!
💛
Maar, zoals we al vaker hebben meegemaakt de afgelopen weken, het weer kan snel omslaan en in een fikse onweersbui slaat ons achteranker los omdat ze niet ver genoeg van de boot in het water ligt en zwenkt Grütze naar de boten aan de zijkant. Met haar 17 ton is ze geen partij voor de overige schepen en de mannen bedenken een oplossing om Grütze alsnog aan banden te leggen.
De oplossing: we gaan langszij de rotswand en een van de andere schepen komt naast ons liggen. Ze vragen nog wel voor de zekerheid hoe laat we wegwillen de volgende ochtend 😎
De ochtend erna halen we de lijnen los en trekken verder.
Er staat iets te weinig wind voor het mooie maar na een fijne zeildag gooien we het anker op een mooie ankerplaats bij Syd Koster.
Er wordt hier veel geankerd, we hebben nog niet eerder in een baai gelegen waar zoveel schepen liggen. Als wij goed en wel liggen komt er nog een schip die vlakbij zijn anker uitgooit maar na een paar windvlagen blijkt dat we te dicht bij elkaar komen en haalt hij zijn anker weer op en gooit hem een stukje verder weer uit.
Doet hij goed!

💙
Na een paar dagen voor anker te hebben gelegen is het verse brood op en bak ik een broodje. Ook daarvoor is de Omniapan heel geschikt.
💙
We gaan de oversteek maken naar Larvik in Noorwegen.
We zeilen, nou ja zeilen, er is geen wind, te weinig wind of wind uit de verkeerde hoek
dus we varen zo'n 6 uur op de motor.
De zee is kalm.
en we hebben drie zeilen op om nog iets van wind te pakken, maar tevergeefs, de motor gaat aan en gaat tot op de ankerplaats vlakbij Larvik niet meer uit.

Een mooie ankerplek in een baai met erom heen allemaal mooie huisjes. Iedereen heeft hier een motorbootje en vaart met een flinke gang heen en weer.
Er komt ook een motorbootje met twee kinderen. Ze hebben een koelbox aan boord en vragen of we een ijsje willen. Helaas hebben we geen Noorse Kronen dus dat feest gaat niet door.
💚
De volgende dag vertrekken we voor een mooie zeiltocht van 50 mijl  naar Arendal.
Omdat we regeklmatig het weer checken onderweg zien we dat de voorspelde harde wind eerder komt dus kiezen we ervoor af te buigen en richting Risor te gaan en de beschutting van een haven te zoeken.
Dat pakt anders uit.

De haven ligt vol met prachtige historische schepen en er is eigenlijk geen beschutte plek voor ons.
 We liggen aan de buitenkant van de steiger met aanlandige wind is dat geen pretje, Grütze wordt tegen de steiger aangedrukt met windkracht 7/8.
Het is een onrustige nacht omdat we regelmatig naar buiten gaan om de lijnen en stootwillen te checken. Omdat de golven ook hoog en onrustig zijn worden die telkens omhoog geduwd.
De dag erna is de wind nog niet gaan liggen en blijven we nog een dagje om bij te komen en te genieten van een mooie wandeling naar een natuurgebied boven het stadje.

Een mooi weggetje langs de prachtige karakteristieke witte huisjes van deze streek.

Uitzicht over de baai van  Risor.
Boven Risor is een prachtig natuurgebied en de historische loopgraven en opslagruimten uit de oorlog worden er weer langzaam door de natuur overgenomen.
De historische schepen zeilen vlak langs en we liggen dus eersterangs om ze te bewonderen.

De volgende tocht gaat verder langs de Zuid Noorse kust maar daarover meer in het volgende blog.