Deel 6. Mooie zeildagen langs de Zweedse kust.

Ietwat overmoedig zijn we aan de nachttocht naar Zweden begonnen. We waren niet helemaal voorbereid op wat de nacht ons zou brengen. De wind viel weg en de golven waren onrustig en hoog op bepaalde momenten. De motor heeft ruim 18 uur aan gestaan en dat gedreun was ook geen pretje. We konden niet echt rusten of zelfs slapen dus zijn we allebei de hele nacht wakker gebleven. We waren ´s morgens al vertrokken om 8 uur en dan meteen een nacht er achter aan. Het is op zich niet vervelend om de nacht op het water te zijn, de volle maan zorgt voor een mooi verlichte hemel en echt donker wordt het dan niet. Het heeft ook wel iets om dit samen te ondernemen.
Als het dan licht wordt en je ziet land, dan denk je nog dat je snel ergens bent, maar ook dat viel tegen, de snelheid op de motor is niet hoog en dan is 20 mijl varen toch al gauw nog zeker 5 uur varen.
Na 5 uur varen kwamen op de ankerplek die we hadden uitgezocht, maar die lag vol met kleine motorbootjes, dus maar op zoek naar een andere plek, dat duurde uiteindelijk nog tot 4 uur ´s middags

We hebben het anker gedropt midden in een rustig baaitje en zijn ons bed ingerold.

💖💖💖
Na een rustige nacht zijn we de dag erna naar de jachthaven van  Fjallbacka (achter de rots) gevaren.
Een mooie haven met een mooi stukje natuur achter het dorpje.
Uitzicht op het dorp dat achter de rots ligt.
Die rots kun je beklimmen en dat hebben we dan ook gedaan.

Minstens 100 treden (of iets minder) en klauteren over rotsen door een prachtige spleet in een rots.
Boven die spleet kwam het zonlicht door de rotsen die tegengehouden door de twee wanden boven ons te zien waren. Indrukwekkend!
Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht op de haven en de omgeving.
In een van de rotsen was deze hartvorm uitgesleten. Hoeveel voetstappen hier al overheen gewandeld zijn, geen idee, maar het ligt er zo gaaf bij en zal er nog vele jaren zo bij liggen, wat een kracht straalt het uit!💕
's Avonds aten we heerlijk van de Cobb.
Ankerplek bij Lysekil.
De planning is om in dag etappes van rond zo'n 35 mijl naar Kopenhagen te varen, dat betekent elke dag vroeg op en soms pas laat in de middag aankomen in een haven.

Het onderweg zijn heeft ook zijn charmes; we genieten van het leven rond de boot zoals zeehonden, dolfijntjes, verschillende vogels en we hebben twee dagen alleen maar vlinders voorbij zien komen, midden op zee. Atalanta's staan bekend om hun trek maar waarom ze dat nou ook op het Skagerak doen? Het is een bijzonder fenomeen.
We varen van Lysekil naar Mollosund, Omdat er veel wind verwacht wordt blijven we daar een paar dagen liggen. Het is een hele beschutte havenkom en we liggen aan een mooi plekje aan de kade. we liggen er 4 dagen en we wandelen elke dag in de omgeving.
We houden niet zo van de gebaande paden, dus klimmen en klauteren we over rotsen en komen we op prachtig afgelegen plekjes.
💖
Ik vind het heerlijk om ook aan boord te kokkerellen dus zoek ik ook in Zweden naar cakemixen. Hier hebben ze deze heerlijke citroencakemix.
Na 4 dagen verwaaid liggen in Mollosund zeilen we via een smalle doorgang en de volle zee naar de ankerplek waar we een paar weken ervoor in Zweden zijn aangekomen.

Midden op zee komt een valk kijken of hij kan rusten op de zaling en op de mast, dat lukt hem natuurlijk niet, dus hij vliegt weer verder.
We varen langs het kasteel van Marstrand....
....en komen onderweg dit prachtige schip tegen. wat een beauty💕

We varen alleen op het voorzeil, de fok, en met het bakstagwindje dat we hebben, varen we lekker door.

het is wel een frisse dag, dus muts, sjaal en wanten zijn geen overbodige luxe.
De ankerplek die we voor ogen hebben ligt niet goed voor de richting waar de wind vandaan komt, het is ook de ankerplek waar we zo vreselijk weggeblazen zijn dus ik had een dejavue. We varen naar een jachthaven in de buurt, inmiddels is de wind flink aangetrokken, we varen op de motor met de wind op de neus, we hebben de stroom tegen en de haven ligt vol. dus mogen we nog verder ploegen naar de haven van Donso. daar is nog een plekje aan een steiger en we worden fijn geholpen met aanleggen door 3 meiden, die zelf hun schip voor ons hebben aangelegd. Fijn dat iedereen elkaar zo goed helpt.
Als we eenmaal goed liggen en het havengeld betaald hebben, verwennen we onszelf met het kacheltje, een paar kaarsjes en een beker warme chocolademelk. Zo genieten we knus in ons huisje op het water,
De dag erna gaat de tocht naar Varberg. Het is nog steeds fris, maar de stuurautomaat doet zijn werk en ik brei rustig aan het knuffeltje dast ik aan het breien ben. We worden opa en oma; zowel Ymke en Yannick als Nathalie en Milan zijn in verwachting van een kleintje.
Fijn om te breien met de kinderen in gedachten.
💕💕💕
We leggen die avond aan in een box in Varberg. Onderweg kregen we het advies om naar de stadshaven te gaan, maar het waait nog aardig en het lag daar aardig vol, dus zijn we uitgeweken naar de haven aan de noordkant van de stad.
De havens zijn uitgestorven, het vaarseizoen zit er op in dit gebied.
De dag erop is het weer aardig opgeklaard en varen we richting Halmstad.

Onderweg worden we via de marifoon opgeroepen. Het is de bemanning van G Force. Zij hebben ons tijdens ons avontuur van het losgeslagen anker opgevangen in de haven een paar weken eerder, zij liggen in een Glommen en zien dat we voorbij varen. We hebben even leuk contact en we vertellen onze plannen voor de komende weken, zij gaan dezelfde kant op dus wellicht kunnen we nog een keer afspreken. ze adviseren om in Halmstad door te varen naar de brug midden in de stad. En dan liggen we ineens bijna midden in een stad aan een kade.
En dat is best een cultuurshock na al die rustige dagen in vrijwel lege havens.
Halmstad is een mooie maar drukke stad en we vinden het niet zo erg om verder te varen de volgende dag.
Op Open CPN zie je mooi de kaap die we moeten ronden op weg naar Hoganas. Op die kaap staat een mooie vuurtoren.
Maar het duurt altijd nog wel even voordat je er bent.
Hoganas vonden wij geen prettige haven. een smalle doorgang met rond deze tijd weinig plaats aan de steigers of in de boxen. Elke boot is terug van vakantie dus alle boxen zijn bezet. Gelukkig was er nog een plekje voor ons.
Hoganas is een keramiekstad, in de haven waren de muren betegeld met allerlei mooie zelfgemaakte tegels, heel kleurrijk!
Heerlijke zalmpizzarol uit de Omnia.
💖

We varen via het Skagerak naar het Kattegat en dan door naar de Sund,
Dit kasteel ligt bij Helsingor en ernaast ligt een mooie jachthaven.

Wij hebben andere plannen, maar we komen hier nog wel eens terug om hier aan te leggen.
Zweden en Denemarken liggen hier op een steenworp afstand van elkaar en de veerboten varen af en aan van Helsingborg (Zweden) naar Helsingor (Denemarken).

We leggen aan in het mooie kleine havenkommetje van Kirkbacken op Ven.
Hier blijven we om bij te komen van alle dagen varen en te genieten van dit mooie kleine eilandje.

we wandelen...

...en we genieten van het uitzicht vanaf de Jacobuskerk op de havenkom en Denemarken aan de overkant van het water.

De Jacobuskerk.
..de uitzichten zijn indrukwekkend...

...we dromen over de mooie plekjes die we tegenkomen...
Het eilandje Ven heeft alles in dit seizoen om even los te zijn van alles waar je op dat moment mee bezig bent.
In de zomer is het er overvol en liggen je in pakketjes aan de kade, maar nu is eht er heerlijk.
Er is een fietsverhuurbedrijf op het kleine eilandje, gezien het gigantisch grote aantal fietsen weet je bijna zeker dat je hier niet moet zijn in de zomer, tenminste wij zouden hier niet zo snel naar toe gaan.
Na een prachtige zonsondergang nemen we dag dag erna afscheid van dit mooie plekje en gaan we op weg naar Kopenhagen, maar meer daarover in een volgend blog.