Deel 9. Via de Staande mastroute naar Hellevoetsluis.

Na een prachtige lange oversteek zijn we op Vlieland aangekomen.
We blijven een dag extra in de haven. We krijgen wel het verzoek om in een box te gaan liggen want de lange steigers worden gebruikt als er charterschepen binnenlopen. Het waait behoorlijk, en dat is lastig invaren, maar er zijn genoeg zeilers die klaar staan om ons te helpen.
De bereidheid om te helpen is vaak groot.
We wandelen naar het dorpje om wat rond te kijken, maar rond 10:30 uur worden de winkels gesloten, de restaurantjes gaan dicht en er hangen groen/witte vlaggen aan de gevels. Bij navraag blijkt dat er om een 11:00
 uur een begrafenisstoet voorbij komt en uit respect voor de overledene zijn de winkels dicht en staat men op de stoep. Wat een prachtig gebruik! Om 11:15 uur gaat alles weer open. Het doet mij denken aan het lied 'de stoet' van de CD Liefde en dorpsgevoel van Jeroen Zijlstra. Ooit zaten we bij hetzelfde kerkkoor in Oosterland op Wieringen (dierbare herinneringen).
Mooie tekst op een pleintje op Vlieland.

Van het dorp wandelen we de natuur in en komen dit bordje tegen...
 ...dat maakt ons nieuwsgierig naar de plek. Eenmaal daar zijn er nog een paar mensen bezig met plukken, maar er hangt genoeg. We hebben een tasje gevuld en ik heb uiteindelijk 4 potjes met compote gevuld...Zo heerlijk om te doen!
Onze laatste avond in de haven van Vlieland, morgen gaan we richting Harlingen of wellicht door naar Kornwerderzand.
Het is een mooie zeildag en we beslissen dan ook om verder te varen naar de sluis bij Kornwerderzand en het zoute water van de afgelopen maanden te verruilen voor het zoete water van het IJsselmeer.
Het is gigantisch druk voor de sluis en we kunnen pas met de derde schutting mee.
We wachten in de beschutte sluiskom en beleggen een lijn aan een dukdalf.
💚
's Middags meren we af in Marina Makkum. Een mooie grote haven met prachtige voorzieningen. Omdat het de volgende dag wat meer gaat waaien,  blijven we een nachtje extra....
...en pakken we de fiets naar Bolsward.
(waarom doen we dat eigenlijk telkens: fietsen als er harde wind staat?)
Bolsward heeft net als Makkum een mooie oude kern.
💚
Van Makkum varen we naar Enkhuizen, het waait nog aardig.
In de volle haven van Enkhuizen vinden we een plekje aan een lange steiger.
Hier worden we onaangenaam verrast door een medezeiler met vaste plek in een box naast de steiger: op het moment dat we aan willen leggen hangt hij een bordje met BEZET aan de steiger. Op zich niet zo gek, maar toen we verder gingen haalde hij het bordje weer weg...heel apart.
Gelukkig konden we aan een andere steiger vastleggen.
Er was een solozeilwedstrijd die week op het IJsselmeer en het was behoorlijk vol in de haven.
Ik heb er verder geen melding van gemaakt en andere mensen hebben wel gewoon hun boot aangelegd ook al hing het bordje er af en toe.
Ook in Enkhuizen blijven we een dag extra. Enkhuizen heeft een prachtig en historisch centrum en we fietsen een route langs de dijk richting Andijk en door de polder weer terug.
De dag erna, in alle vroegte varen we rustig naar de sluis. Die staat open en de sluiswachter zet gelijk het licht op groen. We liggen er alleen in...
...en na een snelle schutting varen we richting Markermeer. Omdat er weinig wind staat kijken we wel waar we uitkomen vandaag.
Het is heel rustig op het water, dus ik geniet op het achterdek van het zonnetje, pak even mijn momentje...
...en bak daarna een overheerlijke chocoladecake😍
Het is te rustig om verder te zeilen dus gaan we de laatste mijlen op de motor want we willen naar Amsterdam
 richting de Oranjesluizen. Daar staan, op een afstandje, Eddy en Anneke ons op te wachten, ze kunnen helaas niet dichterbij komen, maar wat een leuke verrassing.
Door Milan gemaakte foto en film!
Even verderop staan Milan en Nathalie aan de kant te zwaaien, nog een verrassing!
De gebakken cake komt nu goed van pas want als we in de Marina van Amsterdam liggen komen ze allemaal even aan boord.
Aan de golfbreker in Amsterdam.
Dagje Amsterdam, we zijn nog niet echt gewend aan de drukke stad en zijn weer snel terug aan boord.
Bij de jachthaven is een luxe sanitair ruimte met bad met uitzicht op de haven, je kunt het raam ook  verduisteren...en ja...😅
We zijn weer vroeg op pad om de brugopening in Zijkanaal C richting Haarlem te halen.
Deze brug draait drie keer per dag.
We zijn er ruim op tijd en wachten aan de wachtsteiger.
Daarna vervolgen we onze weg naar Haarlem en varen langs rustige plekjes, smalle bruggetjes en een kleine sluis.
In Haarlem varen we naar een mooi plekje aan het Spaarne.
En ook hier blijven we een dagje extra.
Lekker genieten van de mooie stad en het heerlijke weer.
Wel worden we ons er steeds meer van bewust dat de herfst is ingetreden...
🍁🍁🍁
Na de mooie dagen in Haarlem trekken we verder naar Oude Wetering, daar komt Rob een bakkie doen. Hij komt met zijn eigen bootje en ligt langszij.
Bij Oude Wetering zijn een aantal plekken waar je 3x24 uur gratis mag liggen.
Er zijn geen voorzieningen en er varen regelmatig vrachtschepen langs.
We doen er nog enkele boodschappen en varen dan rustig door naar Alphen aan de Rijn.
💚
Het is behoorlijk smal, dus de vrachtschepen komen aardig dichtbij.
Onderweg zien we prachtige Hollandse wolkenpartijen en soms komt er een bak water uit!
💚
In Alphen aan de Rijn meren we af op een plek waar je 3x24 uur gratis mag liggen.
Ook hier varen regelmatig grote vrachtschepen voorbij en zijn er geen voorzieningen.
We wandelen door de winkelstraat, drinken koffie bij Knøss en gaan uiteten met Eddy en Anneke bij brasserie Buuren. Heerlijk, gezellig en leuk om ook Jody even te ontmoeten.
Na twee dagen varen we verder richting Gouda, ook hier moeten we een spoorbrugopening halen, dus zijn we op tijd onderweg. De bruggen roep ik op en zonder uitzondering gaan ze meteen open!
De hefbruggen gaan normaal tot 12 meter hoogte, maar als ik aangeef dat we 21 meter hoog zijn, wordt er geheven tot 24 meter. De eerste brugwachter gaf het zelf al aan: ´Zal ik hem tot 24 meter heffen?´ Zo attent!
We zijn al voor het ontbijt gestart vandaag, dus eten we de havermout onderweg in een lekker zonnetje.
Alle bruggen en de Julianasluis bij Gouda halen we ruim, dus we zijn vroeg door Gouda heen en we besluiten om door te varen naar Dordrecht.
Rechts ligt de Van Brienenoordbrug, wij gaan bakboord uit richting de Noord.
Ook op deze route moeten we op tijd bij een aantal bruggen zijn.
Bij de brug van Alblasserdam zijn we 2 uur te vroeg dus leggen we aan bij een zandoverslagbedrijf en wachten we tot de brug opent.
In Dordrecht komen we bij WSV Maartensgat, een kleine jachthaven onder de toren van de Grote Kerk in Dordrecht. Een magische plek waar we elk kwartier de klokken horen slaan.
De stad bestaat 800 jaar en er wordt op het terrein bij de kerk een klok gegoten op de traditionele manier door Italiaanse klokkengieters. 's Avonds geeft dat een mooi lichtspektakel met het kokendhete brons dat gegoten wordt en de dag erna wordt de klok uit de klei gebikt. Wat bijzonder om dat te zien.
Yannick, Ymke en Tim komen naar Grutze en we wandelen even een stukje in de regen naar de stad.
Robert gaat met Eddy naar zijn moeder.
Wat fijn om iedereen weer gezien te hebben😍
En dan gaan we naar de een na laatste etappe.
De Haringvlietbrug draait maar 1 x per week in afwachting van een reparatie, maar we hebben begrepen dat er een keer extra geopend gaat worden, dus gaan we op pad.
We hebben stroom tegen en heel veel regen op de Dordtse Kil.

Het is er druk en het wordt een pittige tocht maar als we het Hollandsch Diep opdraaien hebben we goede wind en zetten we de fok op, dat gaat beter, zeker als het zonnetje erbij komt.
Dordrecht.
We leggen aan bij de Volkeraksluizen om woensdag verder te gaan door de brug naar Hellevoetsluis. Maar...
...op woensdag staat er flinke wind uit het westen en komt de regen weer met bakken uit de hemel, dus besluiten we dat we blijven liggen waar we liggen en bakken we de laatste cake, doet Robert wat klusjes, spelen we Rummikub en leg ik de laatste hand aan de knuffelpoppen die ik de afgelopen maanden aan boord heb gemaakt.
De volgende brugopening is vrijdag om 12:00 uur dus hebben we nog een dag extra aan de steiger bij de Volkeraksluis.
Het weer is weer opgeknapt en we wandelen naar Willemstad en trakteren onszelf op een Oreo gebakje en doen nog enkele boodschappen,.

En dan is het vrijdag, de laatste vaardag van deze reis, tenminste, als we wakker worden is de wereld heel klein;
Zware mist hangt boven het Hollandsch Diep en we twijfelen of we wegkunnen...
Tegen 11:00 uur zien we af en toe een waterig zonnetje doorkomen en durven we het aan om op pad te gaan.
Als we de steiger verlaten worden we via de marifoon opgeroepen; een vrachtschip komt richting de kleine sluis en vraagt ons te wachten, dat doen we natuurlijk.
We zien hem op de monitor met AIS, maar als we buiten kijken zien we hem nog niet. Als hij binnenkomt bedankt hij ons en wenst dat de mist snel optrekt, dat zouden wij ook wel prettig vinden.
Op AIS zie ik ook dat er een motorboot aan komt varen, ik roep hem op en vraag hem aan de groene kant te blijven varen, wij varen aan de rode kant van de betonning.
Hij geeft aan dat hij ons ook ziet op AIS en we passeren elkaar stuurboord/stuurboord.
Vlak bij de Haringvlietbrug liggen aan onze kant nog 4 schepen en een marineschip en aan de andere kant ligt een werkschip en zeker 8 zeilschepen die om 12:00 uur door de brug willen. De brugwachter geeft aan dat het in verband met de mist niet zeker is of de brug draait...maar gelukkig trekt de mist op en liggen we op het Haringvliet.
De zeilen worden gehesen en met een flinke gang van om en nabij 2 knopen😅, dobberen we rustig naar de haven. Tot een uur of drie genieten we van de rust en de zon, daarna gaat de motor aan want we willen niet in het donker aankomen.😁
💗
De haven ligt er rustig bij en al snel liggen we weer in de box alsof er geen drie maanden voorbij zijn.
4 juli zijn we uitgevaren en op 8 oktober zijn we weer terug.
We kijken terug op een prachtige reis van 2050 nautical mijl.
Wat hebben we veel gedaan en beleefd.
We hebben onze grenzen opgezocht en hebben fantastische plaatsen bezocht en mooie mensen ontmoet.
We waren in Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen.
💗
Het is heerlijk om af en toe door de blogjes te bladeren en de momenten opnieuw te beleven.
Dat doen we dan ook regelmatig.
Mijn zeilhandschoenen zijn na één seizoen aan vervanging toe, ze hebben hun dienst bewezen!
Fijn dat je meegelezen en meegeleefd hebt de afgelopen maanden.
We hebben met plezier de vele reacties gelezen.
Warme groet,
Robert en Noor
P.s. Rote Grutze gaat eind oktober op de kant.
We hebben nog een paar aanpassingen in gedachten en maken alweer plannen voor onze reis van volgend jaar als we Bornholm en de Oostkant van Zweden willen bezoeken.