14 juni. deel 3. Bornholm: een droomeiland!

2 juni

Na een paar rustige dagen in het kleine plaatsje Gedser, varen we vandaag verder naar Klintholm.

Er is wind voorspeld uit de goede hoek, we trekken onze zeilpakken aan en gaan al vroeg op pad om de 35 mijl te overbruggen.

Het is regenachtig en in de buien is er meer wind, maar we maken goede vaart op alleen de Kluiver (het voorzeil).

Na zo’n 7 uur varen zijn we in de buurt van Klintholm, we zien een enorm donkere wolk op ons afkomen. We starten de motor en halen het zeil naar binnen, net op tijd want we krijgen een lading regen, onweer en hagel over ons heen en de wind trekt aan naar windkracht 5/6 en in de vlagen halen we kracht 7/8+ zo kunnen we de haveningang niet in.

We zien dat meer zeilers de motor gestart hebben en de fikse bui afwachten met de neus in de wind, dat doen wij ook. We waren voor het mooie te dicht bij de ingang, dus moeizaam varen we tegen de wind en golven in terug naar een plek waar we ook de bui kunnen afwachten. Leerzame momenten!

Als de bui voorbij is varen we naar de haven en vinden een plaats aan de langsteiger. Een andere zeiler vangt mijn lijn en snel liggen we vast. Blij dat we veilig binnen zijn, warmen we ons op aan koffie met warme melk.

3 juni

Vandaag staat een zeiltocht met verschillende uitdagingen op de planning; een windmolenpark waar we omheen moeten, een drukbevaren verkeersscheidingsstelsel tussen Fehmarn en de Zweedse kust en bij Trellleborg varen zeer regelmatig grote veerponten en cruiseschepen af en aan. Maar alles gaat prima en omdat er weinig wind staat vandaag zeilen/varen we traag de ruim 37 mijl langs Monsklint naar Gislovslage hamn, een gemoedelijk haventje, We komen er eind van de middag aan en vinden een mooie plek in een box. De Zweedse vlag gaat in het wand en we genieten van een rustige avond.

4 juni

Er is oostenwind voorspeld, tegenwind in theorie, maar toch gaan we op weg richting Ystad. Uiteindelijk wordt het een heerlijke zeildag met uitgeboomde fok en wind mee. Eigenlijk kunnen we niet vertrouwen op de wind-en weersvoorspellingen; het is maar zelden dat de verwachtte hoeveelheid wind ook daadwerkelijk klopt. Vaak is het veel meer dan we dachten, soms is het veel minder dan we hoopten.

In Ystad vinden we een plek aan een steiger en we verkennen het prachtige Hanzestadje. Prachtig authentieke gebouwen zijn hier goed bewaard gebleven.

In Ystad legt ook Tom Cuncliff aan met zijn mooie schip Clarence. Deze Britse journalist heeft al vele boeken over zeilen geschreven en hij maakt er ook filmpjes over  en geeft daarbij handige tips.

We ontmoeten hem bij de betaalautomaat en maken een praatje. Hij vraagt naar ons schip en later zien we hem bij de steiger, helaas te laat, we zaten binnen. Hij bekijkt nog wel even ons anker. En wandelt dan weg. Een aardige man en bijzonder om hem in levende lijve te zien en te spreken.!

5 juni

Na een rustige nacht bekijken we wat de grybfiles ons zeggen over de komende dag; weinig wind, maar het zou allemaal wel te bezeilen zijn.

Dus gaan we op weg naar Bornholm, het eiland waar mijn oma vaak is geweest en waar ze enkele schilderijtjes heeft gemaakt. Ik ben nieuwsgierig of ik de sfeer van haar schilderijtjes terug kan vinden.

We waren door medezeilers al gewaarschuwd dat het een motordagje zou worden en dat blijkt helaas ook, de wind is te weinig en blijft te weinig. Dat betekent zeil op, zeil eraf, zeiltje er toch maar bij en toch maar weer eraf...pfff...ik word er iebelig (lees: chagrijnig) van.

We varen het drukke verkeersscheidingsstelsel over, Robert aan het roer en ik zit binnen en check op de AIS welke schepen er aan komen en of we te dicht bij ze komen. Zonder uit te hoeven wijken komen we aan de overkant. Als je 3.5 knopen vaart, sneller is Grutze niet op de motor, dan is de 6 mijl toch 2 uur varen en zijn we best nog lang op de drukke scheepsvaartsnelweg. Eenmaal overgestoken zetten we koers naar Hasle in plaats van naar Ronne, dat is iets dichterbij.

In Hasle vinden we vroeg in de avond een plek aan de kade en vieren we dat we op Bornholm zijn aangekomen. Een mooi doel is bereikt!.

6 juni

De meeste zeilers vertrekken weer vroeg naar de volgende bestemming, dus is er plaats in de gasthaven en we verhuizen daar naar toe. We vinden een fijne plek aan de kade vlakbij de sauna. De sauna wordt de hele dag door bezocht door lokale bewoners, jong en oud. Het zwembad/afkoel(zee)bad ligt er naast. Wij gaan ook in de sauna, heerlijk die warmte, maar dan het afkoelen in zee...brrrr...dat is ons nog net iets teveel van het goede; we dippen armen en benen en duiken dan de warme douche in. Nog niet helemaal als de Denen en Zweden, maar we zijn er dan ook nog maar pas;-)

De rest van dag lopen we langs de kust en door een bosrijk gebied, er zijn nog restanten te zien van het vervoer van graniet en de kust is grillig mooi.

7 juni

We halen onze fietsen uit de dekens en vertrekken voor een dagtocht richting Hammershus, een ruïne van een prachtig kasteel aan de kust. Het fietspad loopt langs de kust en de hele weg genieten we van de prachtige uitkijkjes, de idyllische haventjes de oude rookovens waar ooit de haring werd gerookt en we drinken een kopje koffie in een fijne tuin.

Echt een plek waar je de hele dag met een boek, loom onder de bomen kunt vertoeven. Wat een fijne sfeer heerst er!

Onderweg komen we ook langs Jons kapel, een grote rotspartij waar naar verluidt ooit rituelen en vieringen gedaan werden.

Om er te komen moet je wel een steile trap af en daarna weer op, maar het is de moeite waard, het uitzicht is prachtig, van de kapel heb ik weinig gezien.

Op Bornholm heb je ook verschillende hutjes waar je gratis de nacht door kunt brengen, we hebben er een paar gezien. Deze lag aan het water, hout genoeg om op het strand een vuurtje te stoken en een romantische overnachting te beleven, wij hebben helaas onze slaapmatjes niet bij ons, maar dit is in mijn ogen, wel de ultieme beleving van vrijheid.

Het Hammershus is overweldigend mooi, het straalt nog een enorme kracht uit en de omgeving is prachtig. We genieten dan ook volop van dit bijzondere plekje.

Na het bezoek van deze ruïne besluiten we om nog naar de oostkant van het eiland te fietsen en we komen na 6 kilometer heuvel op, heuvel af uit in Allinge, hier is ook een mooi, maar druk bezocht haventje. Leuk om ook deze hoek even te zien.

Heuvel op...
Daarna fietsen we door een glooiend landschap en weidse velden terug naar de haven. Een mooie maar lange en best pittige fietstocht zit erop.

Op de boot genieten we nog even na van de prachtige foto's die we gemaakt hebben.

8 juni

We pakken de fiets en fietsen 7 kilometer naar het zuidwesten van het eiland, naar Ronne. Robert heeft iets nodig voor de stuurautomaat en dat is mogelijk daar te vinden. Het gebied waar we doorheen fietsen is mooi en bosrijk. In Ronne genieten we van koffie en een heerlijke lunch en Robert vindt inderdaad het onderdeel, nu maar hopen dat we vanaf vandaag weer een stuurautomaat hebben (dat is helaas nog niet gelukt, we sturen vanaf Vlieland alle tochten op de hand). Wederom een mooie dag op Bornholm.

9 juni

We verkassen naar Hammerhavn, een kleine haven aan de noordkant van Bornholm, we vertrekken vroeg, hopend dat andere schepen dat ook doen en er plek voor ons is. Na 6 mijl varen komen we aan, de haven kade ligt nog vol, maar er is nog een plekje vrij aan een steiger. Dit haventje ligt in een prachtige omgeving, ongenaakbare rotspartijen en mooie lieflijke bossen. Ook hier weer zo'n mooi overnachtingshutje. Dit deel van Bornholm is een trekpleister voor vogelaars en wandelaars en het is dan ook een komen en gaan van bussen en bootjes. Lekker actief sfeertje.

Wij trekken onze wandelschoenen aan en gaan het kustpad langs de noordkant van Bornholm wandelen. Heerlijk om weer door rotsachtig gebied te wandelen. De kust is grillig, er zijn vele vogelsoorten , mooie baaitjes en een vuurtoren op de punt. Na deze wandeling besluiten we om nog verder te gaan en we komen uit in het meest noordelijke dorp aan de oostkant. Hier start een wandeling naar een groot meer, ontstaan door granietdelving. De weg naar de steengroeve is uitdagend, maar erg leuk om te doen. de steengroeve is bevolkt door meeuwen en hun jongen.

Robert laat zijn Drone op en maakt een filmpje (komt hier te staan, als ik hem heb gedownload).

💗💗💗
Vier dagen Bornholm, mijn oma wist wel waar de mooie plekjes waren. Het heeft ook mijn hart gestolen, we komen er graag nog eens naar terug.

10 juni

Er wordt vandaag een mooie zeilwind verwacht om de oversteek terug naar Zweden te maken. Dat is zo'n 45 mijl en dat is betekent zo'n 9 uur varen bij voldoende wind. Ik voel me al sinds gisteravond niet echt lekker, beetje misselijk en hoofdpijn, maar we besluiten toch weg te gaan. Om 7:10 uur starten we de motor en varen we de haven uit, er staat een flinke deining, maar Grutze slaat zich er goed doorheen. we hijsen alle drie de zeilen en met volle vaart vliegen we over het water in de richting van de scheepvaartsnelweg, die we weer over moeten steken. We wijken daar 1x uit voor een flinke tanker, soms stelt een tanker zijn koers bij om ons door te laten gaan en voor we het weten zijn we er over. Toch wel fijn dat we genoeg vaart hebben. Als de wind nog meer aantrekt, halen we de kleine fok naar beneden, we houden nog ruim voldoende vaart om op een mooie tijd op het kleine eilandje/natuurreservaat van Hano aan te komen.

Ook hier ligt de kade vol, maar er is nog 1 plekje, vlak achter de veerpont, dat deert ons niet en we leggen Grutze er neer, beetje lastig met een wind die ons van de kade duwt maar met behulp van wat medezeilers liggen we prima voor een nachtje.

We maken een avondwandeling over dit sfeervolle eilandje, dat maar 40 inwoners kent en we duiken vroeg onze kooi in.

11 juni

We willen vandaag verder, maar eerst maken we een wandeling over het eiland naar de vuurtoren. Het rotseilandje is adembenemend mooi, fijne huisjes, herten, bloemen en prachtige vergezichten.

Om half 11 gaan de trossen los en traag glijden we over de Hanobukt op weg naar onze eerste ankerplek in Zweden.
Vandaag zetten we de windvaan aan het werk en dat werkt boven verwachting goed. fijn om te weten voor als we straks terug naar Nederland toch in een nacht door willen varen.

Om 17:50 uur ligt het anker vastgetrokken op 6 meter diep water bij een scheer(rotseiland) van Flakskar, we hebben zo'n 20 meter ketting uitliggen. Het is rustig weer met een prachtige zonsondergang.

Tot zover dit nieuwe blog. fijn dat je meeleest

Ik heb verschillende filmpjes gemaakt maar die krijg ik nog niet zo gemakkelijk gedownload, die volgen dus als ik een betere internetverbinding heb.