Deel 5 van Bixelkrok verder naar het noorden

Het heeft even geduurd maar hier is het vervolg op onze reis naar Stockholm.

19 juni we trekken verder noord. Doel is een ankerplek bij Stora Vippholmen

Het is nog een hele toer om de box van Bixelkrok uit te varen. De wind staat schuin van voren en het lukte niet om Grutze recht de box uit te varen en dan te draaien (het blijft lastig manoeuvreren met een langkieler zonder boegschroef). We trekken plan b uit de kast. We leggen zijdelings aan de wal aan, dan varen we rechtdoor, door de hekboeien, uit de box. Er ligt geen schip naast ons, dus we hebben wat ruimte en een Duitse en Finse medezeiler helpen met de lijnen en duwen flink af.

De Finse zeiler is overigens zijn giek kwijt geraakt in flinke golfslag en harde wind een paar dagen daarvoor. (Verder leuk contact met de bemanning van Krab uit Sneek en de Ciris ook een Nederlands schip)

Na een mooie zeildag gooien we het anker uit met 23 meter ketting en genieten we van de prachtige ankerplek waar we terecht zijn gekomen. Het ankeralarm gaat 3 x af en uiteindelijk zijn we 30 meter verschoven. De wind zakt voor de nacht naar 0 dus we laten het zo, maar de dag erna varen we naar een mooie rots waar we langszij aanleggen.

Dit is paradijselijk en we besluiten er een paar dagen te blijven. De Dingy komt goed van pas en we roeien naar een groter eiland en wandelen daar. Verder luieren we wat en genieten van de mooie omgeving.

Er zwemt een zeehondje voorbij, er vliegt een zeearend, of was het een visarend over en er zijn hier veel reigers.

22 juni we vertrekken van dit mooie plekje.

Robert is aan boord en ik maak de vier lijnen los van de bomen. Ik bedank de bomen voor hun veilige houvast en met wat geklauter klim ik achter op de boot voordat Robert gas geeft en de smalle baai uitvaart. We genieten van het avonturieren.

de zeilen gaan op en we varen een mooi tochtje over een stuk open zee. Daar is het toch nog fris, maar het wordt een fijne zeildag. We leggen het anker op een prachtig beschutte baai, Kungholmen.

23 juni Na een rustige nacht gaan we verder

We gebruiken de dekpomp om de ketting en het anker schoon te spoelen. het is rustig weer, er staat een mooi windje en we voelen ons happy. Er cirkelt een zeearend boven ons, dit is zo'n mooie en fijne dag die niet gauw vergeten wordt.

Peaceful, joy, love, beauty...dankbaar!

We vinden een mooi beschutte ankerplek bij Kalvholem, Krakmaro; niet zo rustig, want er vaart een veerpont doorheen en 's avonds komen de werkende mensen weer thuis. Allemaal in hun snelle bootjes. Er komt nog een Nederlands schip voor anker maar we hebben er geen contact mee. De zon brandt genadeloos, dus we hangen een extra doek over de giek en spelen een paar spelletjes Rummicub. Dit is de vijfde nacht op rij dat we op anker liggen.

24 juni de datum voor de zomerfeesten in Zweden, maar daar kwamen we helaas te laat achter.

Na een heerlijk rustige nacht varen we richting Arkosund. Een klein dorpje met een paar jachthavens. We varen binnendoor langs kleine doorgangen en prachtige kusten. De afgelopen dagen hebben we goed kunnen zeilen en ook vandaag lukt dat prima. We hijsen alleen de Kluiver en met een rustig gangetje in de volle zon varen we Arkosund binnen. We worden door een havenmeester in motorbootje opgevangen en naar een mooie plaats aan de kade gedirigeerd. Hij klimt snel uit zijn bootje om ons te helpen met aanleggen. Wat een service!

Het is ook weer lekker om na vijf dagen achter anker weer even te kunnen douchen en boodschappen te doen. In deze haven ontmoeten we de bemanning van Gerant (ze komen een biertje doen bij ons aan boord) en van Zwerver, allebei liggen deze schepen in onze haven in Hellevoetsluis. Wat is het toch een kleine wereld!

Hier horen we ook dat vandaag de zomer is begonnen met muziek, gezang en dans rond de zomerboom. Een mooie Zweedse traditie die wij helaas gemist hebben.

Dat houden we dan maar tegoed voor een volgend bezoek aan Zweden.

25 juni we blijven een dagje extra hier liggen. We maken een nieuw blogje, Internet is schaars in Zweden, dus als het er is, nemen we het ervan. Verder maken we een prachtige wandeling door het achterland van dit mooie plaatsje op het Zweedse vasteland.

Morgen vertrekken we verder richting noorden, de wind voor de komende dagen is niet zo constant, maar we gaan verder richting Stockholm, ons noordelijkste doel voor deze reis.